Af: Holger Bjørnholt-Fink
Med Rosenmærket afslutter Peter Abrahamsen sin trilogi med tekster af Emil Aarestrup.

Den første cd i serien hed Til en veninde og udkom i 2016. Den næste var Sehr Langsam fra 2017 og her i 2018 kom så Rosenmærket.
Som sædvanlig hos Peter Abrahamsen er der tale om et gennemarbejdet produkt, hvor teksterne i høj grad er i fokus, hvilket de også fortjener. Emil Aarestrup (1800-1856) var ikke særligt anerkendt i sin samtid, men eftertiden har i højere grad forstået at værdsætte hans banebrydende lyrik. Melodierne er ret afdæmpede og virker ikke specielt originale, men de passer til teksterne. Peter kan stadig synge, hvilket han demonstrerer på udmærket vis, og her får han kompetent hjælp af Sidse Holte på flere af numrene.
Med på cd’en er en nogle af de musikere, der også medvirkede på den forrige indspilning, men denne gang er der et lidt anderledes udtryk, hvilket nok i høj grad skyldes tilføjelsen af trommer på et par af numrene. Men tilføjelsen af dobro og steelguitar giver også et countryagtigt præg. Det klæder faktisk hele udgivelsen. Peter er en gammel rotte indenfor faget, idet han debuterede allerede i slutningen af halvtredserne og således har afholdt sit 60 års jubilæum som sanger. Han mestrer sit håndværk til fulde og ved, hvordan sådan en ged skal barberes. Jeg går ud fra, at han må have haft en mening med at udsende Aarestrups tekster på tre forskellige udgivelser i stedet for at samle dem på en; hver af udgivelserne tager kun godt 20 minutter. Man kunne fristes til at tro, at det økonomiske aspekt har spillet en rolle, men det skal ikke komme manden til skade. Der er i hvert fald tale om gennemarbejdede udgivelser.Som afslutning på cd’en har Peter tilføjet et nummer fra Erik Grips cd Slangekys fra 2000, som han også komponerede melodier til og producerede for Erik. Om det er fordi, han er løbet tør for stof, eller fordi han dermed vil sætte et lidt anderledes punktum for hele projektet, vil jeg overlade til lytteren selv at vurdere. Resultatet er i hvert fald høreværdigt.
Exlibris Exlcd 50044