Holger Bjørnholt-Fink
Det er et kæmpeprojekt, Peter Vesth her har gang i.
Han har samlet alle sine Vera sange med henblik på at få lavet det hele til en musical. Det giver sig udslag i en dobbelt cd samt en bog med en historie til at binde sangene sammen med.
Det er som sagt en stor mundfuld, Peter Vesth her taget. Ideen er rigtig god. Der er en sammenhængende historie, og der er nok af sange at tage af. Styrken ligger i, at der er en historie, der rummer både dramatik og personlig udvikling. Der er mange sange at tage af, så der mangler ikke noget i den retning.Imidlertid er der efter min mening et godt stykke vej til en færdig musical. Noget, der medvirker til dette, er, at mange af hovedpersonen Verners sange synges om ham og ikke af ham. Sangene er som sagt mange, og der er tale om er en blandet pose bolcher. Der er nogle virkelig gode sange, en del som virker som den bløde mellemvare, men desværre også en del, som virker som det rene fyld. Sangene med Djorn Junis tekster er efter min mening de mest vedkommende og står stærkest netop på grund af teksterne. Han er en ordsmed, der kan sin metier. Dertil kommer, at Peter Vesth har givet netop disse tekster nogle af sine bedste melodier. Lyt f.eks. til ”Lykken er ingen lænkehund” og ”Veras tvivl”.
Peter Vesth er ikke så stærk en tekstforfatter som Djorn, men når man som han kan skrive tekster som den udødelige klassiker ”Veras Vinterven”, er det mere end tilstrækkeligt.
Desværre er det langtfra alle tekster, der nærmer sig dette højdepunkt, selvom en tekst som ”Hvornår mon livet skal leves” også er langt over middel. Derimod er jeg meget lidt imponeret af ”Sdr. Boulevard” og ”Skabadabadoo”. De virker flade og intetsigende, men det er måske med forsæt? Det er et held, at der jazzes lidt på den førstnævnte, da heller ikke melodien virker særlig inspirerende. Generelt synes jeg ellers, at de fleste af Peter Vesths melodier er bedre end flertallet af hans tekster.
Som sanger virker det, som om Peter synger for ens, lidt for pænt og uden ret meget udtryk. Jeg har en fornemmelse af, at han kan meget mere med sin stemme, hvis han ville.Alt i alt vil jeg konkludere, at Peter Vesth er ved at bygge et musicalskib, men at der ligger en del arbejde forude endnu, før det kan komme på prøvetur.
Held og lykke med det, Peter!
Olufsen Records DOCD 5972 Wilhelm Hansen ISBN 978-87-598-4034-4

Peter Sommer har udgivet en pragtfuld cd med dybsindige tekster og gode melodier.
Jeg har aldrig hørt Peter Sommer før, hvilket må siges at være en skam.
Det er længe siden, jeg har haft så positiv en oplevelse ved at lytte til en (for mig) ukendt kunstner. Og kunstner, det er han i den grad. Allerede fra starten af første nummer står det helt klart, at der her er tale om noget helt ud over det sædvanlige. Peter har en usædvanlig flot stemme med en meget tydelig diktion; man er ikke i tvivl om, hvad han synger om. Det står fuldstændig skarpt.Han bakkes op af Tiggerorkesteret (eller Tiggerne), og de formår virkelig at spille musik til Peters sange, så det hele går op i en højere enhed.
Lidt uforståeligt for mig er det, at de sidste numre på cd’en spilles af duoen Bremer/McCoy. Det er bestemt ikke, fordi de herrer McCoy og Bremer mangler spillemæssige færdigheder, men på en eller anden måde virker lydbilledet lidt tomt efter den flotte indsats fra Tiggerorkestret. Men det er vel et spørgsmål om smag og behag.
Under alle omstændigheder er der som før nævnt tale om en udgivelse i absolut topklasse, hvis man som jeg kan lide at lytte til sange med vedkommende tekster fortolket af en sanger/sangskriver i Leonard Cohen klassen akkompagneret af et førsteklasses orkester. Peter! Du har scoret dig en ny fan af ældre årgang! Det er skønt, at der findes sådan nogle som dig.
Sony Music 19075 83896 2

Mads Westfall har lavet en slags statuscd over sine udgivelser. Det er han sluppet rimeligt godt fra. Der liv og flugt over feltet. Her er en mand, der vil noget med sine sange.
Modsat den seneste cd af Mads Westfall er akkompagnementet meget mere varieret på denne skive, og det klæder både tekster og musik og Mads Westfalls sangstemme. Der er både rock, jazz og visestemning. Cd’en indledes med en ”follow-up” på Søren Kragh Jacobsens gamle hit om Mona ”Kender du det?”. En udmærket ide, hvor jegpersonen er blevet gift med en anden, men støder på Mona igen – og konsekvenserne heraf. Herefter er der masser af demonstrationer af, hvordan en god sang kan være. Han kalder selv udgivelsen for ”Nyt opsamlingsalbum i 2. potens” og dette skal efter min mening tages ret bogstaveligt. Alt i alt viser Mads Westfall på denne udgivelse, at han virkelig er en sangskriver i særklasse.

Med Rosenmærket afslutter Peter Abrahamsen sin trilogi med tekster af Emil Aarestrup.

Den første cd i serien hed Til en veninde og udkom i 2016. Den næste var Sehr Langsam fra 2017 og her i 2018 kom så Rosenmærket.
Som sædvanlig hos Peter Abrahamsen er der tale om et gennemarbejdet produkt, hvor teksterne i høj grad er i fokus, hvilket de også fortjener. Emil Aarestrup (1800-1856) var ikke særligt anerkendt i sin samtid, men eftertiden har i højere grad forstået at værdsætte hans banebrydende lyrik. Melodierne er ret afdæmpede og virker ikke specielt originale, men de passer til teksterne. Peter kan stadig synge, hvilket han demonstrerer på udmærket vis, og her får han kompetent hjælp af Sidse Holte på flere af numrene.
Med på cd’en er en nogle af de musikere, der også medvirkede på den forrige indspilning, men denne gang er der et lidt anderledes udtryk, hvilket nok i høj grad skyldes tilføjelsen af trommer på et par af numrene. Men tilføjelsen af dobro og steelguitar giver også et countryagtigt præg. Det klæder faktisk hele udgivelsen. Peter er en gammel rotte indenfor faget, idet han debuterede allerede i slutningen af halvtredserne og således har afholdt sit 60 års jubilæum som sanger. Han mestrer sit håndværk til fulde og ved, hvordan sådan en ged skal barberes. Jeg går ud fra, at han må have haft en mening med at udsende Aarestrups tekster på tre forskellige udgivelser i stedet for at samle dem på en; hver af udgivelserne tager kun godt 20 minutter. Man kunne fristes til at tro, at det økonomiske aspekt har spillet en rolle, men det skal ikke komme manden til skade. Der er i hvert fald tale om gennemarbejdede udgivelser.Som afslutning på cd’en har Peter tilføjet et nummer fra Erik Grips cd Slangekys fra 2000, som han også komponerede melodier til og producerede for Erik. Om det er fordi, han er løbet tør for stof, eller fordi han dermed vil sætte et lidt anderledes punktum for hele projektet, vil jeg overlade til lytteren selv at vurdere. Resultatet er i hvert fald høreværdigt.
Exlibris Exlcd 50044

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har lyttet til Lars Lilholt, og jeg ser altid frem til hans næste udgivelse på cd.Man bliver heller ikke skuffet denne gang.
At manden i en alder af 65 med en ryg, der af og til svigter ham, kan blive ved med at skrive vedkommende sange er virkelig en præstation. For rygrad mangler han i sandhed ikke. Her er beretningen om første gang, han stod på scenen på Roskilde festivalen i en alder af 25 år, her er lovprisningen af Forundringen, som den kom til udtryk hos koryfæer som Charles Darwin, Galileo Galilei, Albert Einstein, Niels Bohr, Ole Rømer og Marie Curie. Som han synger: Alt kan ske, når man ikke er dogmatisk, men bare prøver at se. Der er sange om kærlighed, om livets gang i Danmark og, som afslutning på det hele, sangen om dengang, Danmark var en af de førende nationer i slavehandlen fra Afrika til kolonierne. Det er ikke første gang, Lars Lilholt får os til huske historiske momenter. Tænk blot på hans tidligere sange om Københavns bombardement, Ingenmandsland og Tollundmanden. Og som sædvanlig mestrer han kunsten at få akkompagnementet til at passe til sangene, så helhedsindtrykket bliver varieret og nærmest uforligneligt. At han så har blændende musikere og sangere som Oh Land og Johny Madsen til at skabe stemning og med- og modspil bidrager til det mere end høreværdige indtryk. Lars Lilholt er fortsat helt på toppen.
Universal Music 6750336