Det er et virkelig gedigent værk, Drachmanns Venner (alias Lene Oustrup og Peter Lorenzen) her har begået. Ikke nok med, at de har skrevet en fortrinlig bog om Drachmanns liv, levned og digtning efter grundig research alskens steder; de har også suppleret bogen med en cd, hvor de har indspillet og indsunget en række af Drachmanns digte. Hatten af for det! Bogen er nærmest et overflødighedshorn af oplysninger med talrige illustrationer (mange i farver) samt fotos, der har relation til digteren. Og alle tekster fra cd’en er gengivet med fyldestgørende kommentarer. Og nej, Midsommervisen er ikke med – hverken i bogen eller på cd’en. Det er nok med velberådet hu. Den er jo mere end velkendt, og det er mit indtryk, at Lene og Peter gerne vil introducere os til nogle af digterens mindre kendte tekster. Disse fremføres på cd’en primært akkompagneret af Peters sublime guitarspil, af og til støttet af Lenes tværfløjte og Leif Ernstsens harmonika, ligesom han og Bente Kure synger kor på et enkelt nummer. Peter har også komponeret en del af melodierne på cd’en og han viser sig her som værende en habil visekomponist. Derudover er han også sanger med et flot udtryk og god klang. Lene har det sværere med klangen. Hun har en tydelig diktion og et udmærket udtryk, som især kommer til sin ret i digtet om de to gamle, hvor hun reciterer. Derimod kniber det med klangen på stemmen, når hun synger, men hendes engagement kan ingen tage fra hende. Jeg er lidt skuffet over hendes yderst spartanske fløjtespil på cd’en; jeg har hørt hende spille ved flere lejligheder, og det er mit indtryk, at hun kan meget mere, end man hører her. Cd’en er produceret af Leif Ernstsen.
Bog: ISBN 978-87-970113-0-0 CD: DV20171