Jons introduktion til Masterclass

Mit udgangspunkt er kritikkens fire K’er
1) Det skal være konstruktivt
2) Det skal være kritisk: Jeg tænker mig om, før jeg siger noget
3) Det skal være konkret
4) Det skal være kærligt
Hvis jeg siger noget og det føles forkert, er det forkert. I tænker måske: ”Det er jeg da god til” og jeg har lige sagt: ”Det har du svært ved” – så føles det forkert. Det skal I sige, så vi kan snakke om det.

At stå på en scene og synge indbefatter næsten alt, hvad det vil sige at være et menneske. Når I står der, bruger I alt hvad I har. Derfor kan vi starte hvor som helst:
Hvordan står du?

  • Hvordan trækker du vejret?
  • Hvordan klinger din stemme?
  • Har du forstået sangen og din figur?
  • Holder du tempoet, så akkompagnatøren kan orientere sig?

Vi kan ikke nå det hele. Min opgave er at vurdere, hvad I har brug for at få at vide lige nu, så I bliver endnu gladere for dét, I er glade for i forvejen: At synge viser. Det er ikke sikkert, I når at lære alt det, I skal kunne. Nogle af jer vil tænke: Hvis jeg skal lære dét, kommer det til at tage tid… Men jeg satser på, at I vil kunne lykkes med det på sigt. Det vigtigste er at have en retning med sin kunst, med sin sang. Og der er ingen, der er færdige – selv de allerdygtigste kan stadig blive bedre.

Men jeg er også publikums advokat. Jeg vil prøve at give jeres publikum en bedre oplevelse. Man kan ikke se sig selv. Vi kan ikke se vores instrument, som sidder inde i kroppen. Pianisten kan trods alt se klaviaturet. Vi kan ikke se vore egne øjne eller vores eget udtryk. Derfor har vi brug for en samtale med nogen udefra. Jeres venner i de respektive foreninger tør ikke sige det til jer… medmindre I har en god ægtefælle, der altid siger det. Hvis man overholder de fire K’er, kan man komme langt med kritik.
Hvis der ikke er nogen, der siger til hende, at hun står lidt uheldigt på scenen, så sladrer vi om hende i stedet for. Er det så ikke bedre, hun får at vide, hun ser fjollet ud?

I Danmark er vi ikke så gode til at sige: Det kan du gøre bedre! Det er Janteloven, der gør det. Om den, der giver kritikken tænker vi: Han tror måske han er noget! Næh… han er ikke noget. Måske bare en god kammerat!

Det perfekte eksisterer ikke i min verden. De interessante lærere eller kunstnere er dem, der vover pelsen. Når vi gør dét, kan vi ikke være sikre på, at det går godt hver gang. I kender typer og kunstnere, der aldrig vover pelsen. Hvem vi I helst høre synge? Er det ham, der siger: Tak fordi I kommer og hører mig, der altid gør det rigtige?
Selv indenfor opera, som er en meget slebet diamant, hvor traditionen næsten ingen plads giver til at træde ved siden af, finder man kunstnere, som åbner en Mozart-arie på en helt anden måde. Det er genialt, det er personality. Man er jo bare sig selv, midt i al denne jagt på det perfekte.

Vi runder dagen af ved at snakke ved kaffen om aftenen og forsøger at nå en slags fælles konklusion.

Læs også: Din dramatiske vokal