BAPV 2022 01 31 Nikolai Linares Benny Andersen og Per Vers Per Vers har optrådt sammen med mange nulevende kunstnere - og nu altså også et fremtrædende medlem af "De døde poeters klub." (Foto: Nikolai Linares).

Benny Andersen og Per Vers sammen? Det lyder da nærmest helt hen i skoven


Holger Bjørnholt-Fink

Men ikke desto mindre er der kommet en hel cd-udgivelse ud af det, selv om den først blev udgivet efter Benny Andersens død. Om man kan lide det? Det er jo nok en smagssag. Ja, en smagssag er det i allerhøjeste grad. Per Vers fik Benny Andersens tilladelse til at gøre, hvad han havde lyst til med nogle digte, som Benny nåede at få indtalt før sin død. Per har så klippet og klistret og skåret og tilføjet efter sit eget hoved, men efter eget udsagn med respekt for Bennys tekster. Jeg fristes til at citere fra Matador: Den er dansk, men man vænner sig til den. Umiddelbart forekom det mig nærmest at være helligbrøde, men projektet vinder efter min mening ved nærmere efterlytning. Så smid fordommene væk og lyt med et åbent sind; måske vil du kunne lide i hvert fald noget af det.
Plademærke og nummer kendes ikke.

2022 06 01 Fritz HelmuthEn gammel sag, eller rettere: To gamle sager udgivet på en cd, det er da valuta for pengene. De fleste kender vel Frits Helmuth som en fantastisk skuespiller, men færre er vel klar over, at han også var en fremragende visefortolker.

 Af: Holger Bjørnholt-Fink

Hvis man overhovedet er til viser og fremragende fortolkninger af disse, kommer man ikke uden om Frits Helmuth. Han har fortolket så forskellige tekstforfattere som Ida og Bent From, Gunnar Geertsen, Bob Ramsing og Benny Andersen. Frits Helmuth havde en helt utrolig evne til at gøre viser til sine egne takket være sin formidable indlevelsesevne. En genistreg er hans fremførelse af Ida og Bent Froms tekst til Vivaldis De Fire Årstider. Det er aldrig hørt før og vist heller ikke siden. Og hvis man har glemt, hvad den danske jul står for (og hvem der har gjort den til det, den er), skal man tage fat i Digterjul, også af From ægteparret. Dette er blot for at nævne nogle enkelte højdepunkter, men der er mange flere, det hele under kyndig ledelse af Peder Kragerup.
Harlekin 4976

2021 11 15 Flemming BehrendFlemming Behrend synger her en bunke viser; nogle har han selv lavet, andre har han sat sit eget præg på.
Af: Holger Bjørnholt-Fink
Flemming Behrend har begået en cd med kendte og nye viser med en spændvidde fra Ingemann og Oehlenschläger til Sigfred Pedersen og – Flemming Behrend. Han har en tydelig diktion, men ikke meget udtryk i sin stemme, hvilket er en skam, da sangene er gode og godt instrumenteret, først og fremmest af Flemmings fremragende guitarspil, og med meget fin opbakning fra en bassist og to dygtige violinister. Flemmings egne sange har indhold og gode melodier, der kunne fortjene at blive sunget med lidt mere kant. Når han laver kor til sin egen sang, kommer der lidt mere liv i kludene, som f.eks. i hans udgave af det gamle Sand På Gulvet hit Imellem Esbjerg Fanø. Men som helhed er det ikke uinteressant at lytte til.

 

En ny ep af Gunni Torp. Foromtalen lyder spændende og udfordrende. Og det er den i sandhed også. Et lille mesterværk i ord og toner.

Holger Bjørnholt-Fink

2021 11 15 Gunni TorpDet er en yderst speciel oplevelse at lytte til denne ep.Der er umiddelbart ikke meget melodi at lytte til, og akkompagnementet virker meget ensformigt. Men det er der vel en mening med. Når man lytter nærmere efter, er der melodier, endda meget fine.Og teksterne virker vedkommende og ind-under-huden agtige. De er minimalistiske, men netop dette forhold er absolut styrken ved dem. Alt det overflødige er barberet væk. Det kommer stærkest frem i titelnummeret, som ikke stikker noget under stolen, men alligevel ikke serverer hele meningen på et sølvfad. Et gammelt ord siger ”Show, do not tell” (vis, fortæl ikke) og det er ovennævnte et fremragende eksempel på.
De 12 toner og håndfulden af ord er min absolutte favorit og hjemsøger mig jævnligt, så der har Gunni efter min mening et hit.Ingen tvivl om, at Gunni Torp vil noget med sine sange, men akkompagnementet er efter min mening ikke med til at fremhæve de gode tekster og de fine melodier. Det er ikke de musikalske kompetencer fra akkompagnatørerne, det skorter på, tværtimod, men netop derfor undrer det mig, at akkompagnementet er lavet så ensformigt, som det er.
Gunni synger meget klart, udtryksfuldt og distinkt, men desværre drukner hendes stemme af og til i akkompagnementet, hvilket er meget uheldigt, da det netop er teksterne og sangen, der er det stærkeste på denne ep.
Det skal tilføjes, at jeg har hørt Gunni Torp live og solo med sang og harmonika. Det er en fascinerende oplevelse og meget forskellig fra ovennævnte.
Pladeselskab og nr. er ikke opgivet.

Den gode Esben Langkniv har kastet sig ud i meget langt projekt – i ordets bogstaveligste forstand. Han har udgivet en hel cd med sange om Gudenåen, der jo som bekendt er Danmarks længste vandløb.

Holger Bjørnholt-Fink

Det er en samling af blandede bolsjer, såvel tekstmæssigt som musikalsk.Forstået på den måde, at der er lidt af hvert, lige fra sagnet om jætten/halvguden Gudar, der har lagt navn til Gudenåen og til beretningen om åen, der flyder ud i Randers Fjord og som her kommer til orde. Der er mange ord og mange melodier, men jeg kan ikke helt se sammenhængen. Den kommer måske ved flere gennemlytninger.Musikalsk bakkes Esben op af Tom Bilde, som ellers slår sine folder som bassist hos Lars Lilholt, men som her viser sig som den multiinstrumentalist, han er. Selv spiller han en habil guitar. En cd, der kræver lidt fordybelse, før den åbner sig.
Plademærke: Gateway Music