Af: Leif Kirkvåg
Peter Abrahamsen har på forlaget Exlibris udsendt denne CD med 5 digte af Emil Aarestrup med ny musik af Peter Abrahamsen. Emil Aarestrup var læge i Nysted på Lolland i 1827 – 38 og skrev i de ti år, han boede der en digtsamling, der brød alle kulturelle tabuer ved at udtrykke tydeligt erotiske tanker og drømme. Det er især hans sanselige beskrivelser af kvinderne, hvor han kan falde i svime blot ved at se et stykke hud på en kvindes ankel, mens hun går op af en trappe, eller drømme sig hen, blot ved at se hende ryste sine hårlokker. Emil Aarestrup solgte kun 40 eksemplarer af sin digtsamling, og det var først da digterne Christian Winther og senere Georg Brandes fremhævede hans fine digte, at Aarestrup blev bredt anerkendt, men det var årtier efter hans død. CD’en udsendes i anledning af Nysted Vise- og Lyrikfestival i juni, men den står også fint alene.
15.5.2015

Af: Leif Kirkvåg
Halfdan Rasmussen ville i 2015 være fyldt 100 år. Teatret Optimis fejrer det ved at opføre cabaret’en ”Halfdan Livet er en morgengave” der er fyldt med hans finurlige og fjolle-fornuftige tekster og viser. F.eks. Noget om helte – Noget om kraft – Noget om kammermusik og mange andre samt nogle af hans børnesange og hans egen barndom på Christianshavn i København. Der er også tekster om arbejdsløsheden i 30’erne, modstandskampen, udlandsrejserne og om hans alderdom (hans skrumpealder). Teatret Optimis har gennem 24 år turneret med humoristiske og tankevækkende cabaret’er. Det har gennem årene spillet 14 forskellige forestillinger, hvor viser af bl.a. Bellman, Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, Benny Andersen, Sigfred Pedersen, Poul Henningsen og Halfdan Rasmussen har været omdrejningspunktet. Mere om dette på www.optimis.dk CD’en Halfdan indeholder viser og tekster fra forestillingen af samme navn.
1.6.2015

Af: Leif Kirkvåg
Mikael Neumann har udgivet en ny dejlig viseCD sammen med hans søn Tobias Neuman, og Calluna Trio. CD’en indeholder 10 svenske og 2 danske viser samt en aldrig før udgivet tekst af Cornelis Vreeswijk med melodi af far Ulrik Neumann. Endvidere synger Ulla ”Sniff” Neumann en dansk tekst til Ulrik Neumanns smukke Kärleksvals.
Titlen er fra Bellmans epistel nr. 9 og Mikael Neumann skriver. ” Mit hjerte banker lige varmt for såvel den svenske som den danske viseskat. En særlig plads indtager Carl Michael Bellman, men her må han give plads for Thorstein Bergman, H. C. Andersen, Sebastian, Rune Lindström, Ulrik Neumann, Cornelis Vreeswijk og Evert Taube.
10.11.2015

Af: Leif Kirkvåg
Nicolai Engstrøm har udgivet 4 CD’er forud for dette album, ”Jomfru Gloriant” (1990) – ”Tågænger” – ”Som et kærtegn” – ”Tilfældet Jensen” (2006) og nu ”Lånt Tid.” Sangene er smukke og poetiske og de eftertænksomme tekster handler om kærlighed, erindringer, og tanker om livet i den nuværende livsfase. Nicolai synge stille og indtrængende, man kan slet ikke lave andre ting, med den CD kørende, man må lytte intenst, mens den spiller. På albummet har han gæstebesøg af flere dygtige musikere bl.a. Perry Stenbäck, guitarist og datteren Sys Bjerre, som han synger duet med. Nicolai Engstrøm er uddannet klassisk guitarist fra Musikkonservatoriet, men meget aktiv som komponist og sanger. Han har skrevet musik til teateret, til Kurt Ravn og ikke mindst alt sit eget materiale. Nicolai siger selv om dette album: "Lånt Tid er i min egen opfattelse næsten tre forskellige CD'er. En Debut: Det er faktisk første gang, jeg har indspillet egne tekster. En Antologi: De ældste af sangene er fra slutningen af 80erne, de nyeste fra 2013. Og endelig - formentlig - En Svanesang. Det er ihvert fald en slags statusopgørelse over et langt liv som sangskjuler. Jeg håber, at den som læserdette vil låne mine sange lidt tid og ikke føle, at den er spildt."
10.5.2015

Af: Leif Kirkvåg

Mads Westfall beviser endnu engang på sin nyeste CD ”Spor”, at han er en ægte troubadour med 14 sange med egne tekster og melodier. ”Har vi sat spor her i verden?” kan man spørge sig selv, når man reflekterer over sit liv. Mads Westfall har i hvert fald sat adskillige musikalske spor gennem over 25 år, både som solist og i grupperne Strengedrejerne og Halfdanskerne. Han har udgivet 3 soloalbums, han udgør sammen med Lars Grand og Rasmus Vennevold visetrioen Halfdanskerne, og har sammen med Steen Svanholm fejret 25 års jubilæum efter mere end 1000 koncerter med deres gruppe Strengedrejerne. Med denne CD viser Mads Westfall sig som en poetisk digter, der skriver smukt om hverdagens små og store problemer, som vi alle oplever. Exlibris skriver i sit nyhedsbrev: Med sit nye album ”Spor” intensiverer Mads Westfall jagten på danske sange med bred gennemslagskraft. Siden den seneste solo-CD ”Bedre sent end tidligt” har trubaduren fundet nye spor i sin søgen. Mads har genfundet den indre poet. I 1989 debuterede han som digter i ”Hvedekorn”, og nu, et kvart århundrede efter, har han grebet tilbage til begyndelsen og skrevet de nye sange som lyrik, han efterfølgende har sat i musik. Resultatet er ”Spor”, en stærk CD med et teksthæfte, der fremstår som en hel lille digtsamling. Det er en stille og eftertænksom CD med meget smukke sange, som minder mig om de store nordiske visesangere som Halvdan Sivertsen, Bjørn Eidsvåg, Bjørn Afzelius med flere. Mine to personlige favoritter er titelsangen Spor og ”Den bedre halvdel”.
15.4.2015