Af: Holger Bjørnholt-Fink
KAOS kalder dette sammenrend af 1 stk. tysker, 1 stk. dansker samt 1 stk. islænding sig. Men det er alt andet end kaos, der præger denne live-indspilning med Franziska Günther, Esben Langkniv og Siggi Björns.

Det var angiveligt slet ikke meningen, at der skulle komme en cd udgivelse ud af dette musikal- ske internationale samarbejde. Siggi Björns har boet og sunget/spillet i Berlin igennem en årrække og på et tidspunkt er han truffet på de to andre. De jammede lidt sammen, før de blev enige om at drage på turne sammen gennem Danmark, Tyskland og et smut til Holland. De havde optageudstyr med, og da de lyttede til en optagelse fra Schmalförden, fandt de, at det ville være oplagt at bruge denne optagelse til en cd, og resultatet blev så KAOS. Det er et utrolig veloplagt udspil, dette her. Hele cd’en emmer af livslyst og spilleglæde, hvilket også afspejler sig i publikums særdeles positive tilkendegivelser. Alle tre sangere får fint plads til at komme til orde, men derudover akkompagnerer de hinanden såvel instrumentalt som vokalt. Alle tre er fremragende sangere og fortolkere og det instrumentale mangler heller ikke noget. Det meste foregår på engelsk, men der bliver dog også plads til et par danske sange, hvor det bl.a. lykkes for Esben Langkniv at få et tysktalende publikum til at synge Ruskomsnusk. Noget af en præstation.
En meget vellykket udgivelse, dette her.
Foxhold 202017

Af: Holger Bjørnholt-Fink
Endelig! Henrik H. Lund har endelig gjort det. Ikke nok med, at han har lavet en cd, men han laver dobbelt op! Og han er til trods for sine snart 82 år i forrygende god form.
Der er tale om to forskellige cd’er i denne udgivelse, hvilket markeres af en henholdsvis skævt smilende og en storsmilende hjemmelavet smiley. Han er virkelig en ordets mester. Ligegyldigt hvilken af de fine tekster, man slår ned på, bliver det aldrig noget, der er bare i nærheden af ligegyldighed. At han kan stå distancen efter så mange år på banen, viser noget om hans format. Han har ovenikøbet forsøgt sig som komponist på et enkelt nummer, men ellers har han folk til den slags, hvis han da ikke uden blusel hugger melodier fra internationale hits som My Way, What a Wonderful World og Danny Boy.
Det vil føre for vidt at gennemgå samtlige tekster, men her er et par nedslag:
Undskyld, at jeg spø’r, Mor. Her lader Henrik H. Lund det ufødte barn komme til orde i forhold til rygning, og det er på engang tankevækkende, intelligent og morsomt, og demonstrerer på forbilledlig vis, hvad en ordets mester kan. På æresord. En barsk kommentar til spørgsmålet om incest set ud fra barnets synspunkt. Offervilje. En lige så barsk, men samtidig bevidst underspillet kommentar til begrebet hustruvold. Selvironien fejler heller ikke noget, som da han på Derouten fortæller om, da han mødte sin overmand til en fest, hvor hans berømte vid pludselig slap op, mens den anden overtog hans plads som festens vittige taler. Henrik kan stadigvæk formidle sine sange på forbilledlig vis. Der mangler ikke noget i udtryk og diktion, og produktionen er samtidig lavet så skarpt, at ingen af ordene drukner i musikken. Ualmindelig godt gået, Henrik!
WH 33094-1

Fra sideman til solist
Af: Ole Christensen
Perry Stenbäck og Dekansorkestern træder i karakter med CD’en ”Just nu när inget är for evigt”. Perry har klare synspunkter om, hvad der skal til, for at visen klarer sig i den skarpe konkurrence fra andre musikgenrer.
Ingen i vise- og folkemusikkredse er i tvivl om, at Perry Stenbäck er en fremragende guitarist. Han er flittigt benyttet som studiemusiker og turnerer i efteråret 2018 med Sebastian. Det blev til også en turné i Norge med Lars Martin Myhre med en lille afstikker til Danmark i september. Men samtidig har Perry gruppen ”Dekansorkestern”, der i begyndelsen af september udgav CD’en ”Just nu när inget är for evigt” ved et releaseparty i Jelling Musikforenings regi på Byens Cafe.

Find legekammerater
Perry har valgt at træde ud af den tilbagetrukne rolle som studiemusiker og selv satse på en karriere, men han er ikke ”kun visesanger”, for som han siger:
”Prøv at se, hvilken musik vi er oppe imod. En mand med en guitar holder ikke længere, så hvis visen skal overleve som genre, må manden med guitaren finde sig nogle gode legekammerater. Det vil jeg opfordre alle visevenner til at gøre.”
Det var netop hvad en af Perrys inspirationskilder, Cornelis Vreeswijk, formåede: Han fandt sammen med Sveriges unge, begavede jazzmusikere og kunne på den måde supplere de specielle blå toner, der var karakteristisk for Cornelis Vreeswijks guitarspil. Det var et bevidst kunstnerisk valg. Med mange timer i øvelokalet og på rytmisk konservatorium har Perry Stenbäck truffet et andet kunstnerisk valg. Han har ganske bogstaveligt flere strenge at spille på. De sidste to gange, jeg har været til koncert med ham, har han præsenteret publikum for en ny guitar – denne gang en spansk som han havde købt samme dag:
”Min guitarsamling er altid komplet – minus én”, siger han med et grin.

Forandring fryder
Gode legekammerater giver selvfølgelig større musikalske muligheder. Publikum vil hellere overraskes end kede sig. Et godt program skal være afvekslende:
”Hvis du får gæster, ville du jo aldrig servere laks til forret, laks til hovedret og laks til dessert!”, siger Perry. Det er en vægtig begrundelse for, at det er nødvendigt for manden med guitaren at finde legekammerater, der kan hjælpe med at gøre et længere program interessant. ”Dekadansorkestern” er opkaldt efter Cornelis Vreeswijks vise af samme navn. Og her har Perry Stenbäck fundet sine legekammerater – og legen er god!
Hustruen, Christine Dueholm, er bandets bund med sine energiske trommesoloer, der engagerer og udfordrer medspillere og publikum. Det er svært at lægge percussion på viser – historien skal også fortælles i rytmer – og det bliver den – uanset om den er stille og intens eller den havner ude hos publikum et sted nede i maven. Du vakner (Du vågner) er Perry’s kærlighedserklæring: Vi tog chancen. Tænk at vi turde og tænk at det gik godt. Naja Storebjerg har en både top og bund, tyngde og sårbarhed i sin vokal. Både live og i CD sammenhæng bliver det udnyttet optimalt til at forstærke det musikalske og tekstmæssige udtryk. Bassisten, Henrik Kunz gør sit arbejde til UG. Desværre er det bassistens forbandelse, at man tager smukke baslinjer som en selvfølge – og det er en rigtig skam. Lyt godt efter bassen! Samspillet i rytmegruppen understreges i Sibelius 8:e (Ingvar Hovland/Lars Martin Myhre).

Sprudlende musikglæde
Det kan ikke lade sig gøre at overføre stemningen fra en livekoncert til CD. Heller ikke selv om CD’en er indspillet live. Det ville være som at sammenligne oplevelsen af en levende person med en video eller et fotografi. Kontakten til publikum opstår i situationen. Den opstår i fysisk nærvær. Det er noget ”Dekadansorkestern” kan – det er dét, vi alle sammen gerne vil. Samvær, nærvær. Som en slags kompensation kan man, når man omplanter materialet til en CD, komme til at overproducere og lægge effekter på, så den musikalske ”lækkerhed” stjæler alt for meget af udtrykket. På ”Just nu” er Perrys vokal heldigvis lagt så højt i mikset, at den går igennem. Han skal også roses for tydelig diktion. Det må betyde, at CD’en kan forstås og påskønnes i alle nordiske lande. Arrangementerne er smukke og gennemtænkte, men jeg tror sagtens ”Dekansorkestern” kunne klare sig uden hjælp af andre musikere på en CD. For selv her er den sprudlende musikglæde ikke til at tage fejl af. Det høres blandt andet på Incestvisa og Sonja och Siw.
En meget travl kalender vidner om, at det er lykkedes Perry at nå ud over scenekanten som studiemusiker, men også som solist med rigtig gode legekammerater. Måske vil CD’en først og fremmest blive solgt ved en af de mange koncerter, men den kan også købes fra hjemmesiden.

En ny ep af Gunni Torp. Foromtalen lyder spændende og udfordrende. Og det er den i sandhed også. Et lille mesterværk i ord og toner.

Holger Bjørnholt-Fink

Det er yderst speciel oplevelse at lytte til denne ep. Der er umiddelbart ikke meget melodi at lytte til, og akkompagnementet virker meget ensformigt. Men det er der vel en mening med. Når man lytter nærmere efter, er der melodier, endda meget fine.Og teksterne virker vedkommende og ind-under-huden agtige. De er minimalistiske, men netop dette forhold er absolut styrken ved dem. Alt det overflødige er barberet væk. Det kommer stærkest frem i titelnummeret, som ikke stikker noget under stolen, men alligevel ikke serverer hele meningen på et sølvfad. Et gammelt ord siger ”Show, do not tell” (vis, fortæl ikke) og det er ovennævnte et fremragende eksempel på. De 12 toner og håndfulden af ord er min absolutte favorit og hjemsøger mig jævnligt, så der har Gunni efter min mening et hit. Ingen tvivl om, at Gunni Torp vil noget med sine sange, men akkompagnementet er efter min mening ikke med til at fremhæve de gode tekster og de fine melodier. Det er ikke de musikalske kompetencer fra akkompagnatørerne, det skorter på, tværtimod, men netop derfor undrer det mig, at akkompagnementet er lavet så ensformigt, som det er. Gunni synger meget klart, udtryksfuldt og distinkt, men desværre drukner hendes stemme af og til i akkompagnementet, hvilket er meget uheldigt, da det netop er teksterne og sangen, der er det stærkeste på denne ep. Det skal tilføjes, at jeg har hørt Gunni Torp live og solo med sang og harmonika. Det er en fascinerende oplevelse og meget forskellig fra ovennævnte.

Intet plademærke og nummer angivet

Af: Holger Bjørnholt-Fink
En samling meget blandede bolcher vil jeg kalde denne udgivelse.

Jeg har det noget blandet med Hjem til Skagen. På den ene side er der tale om meget fint instrumentalt arbejde. Solisten spiller selv guitar, og det gør han på en særdeles kompetent måde, og lydbilledet står også rigtig godt. Det kniber lidt mere, når det kommer til teksterne og sangen. Den bedste melodi er ubetinget den, som Flemming har lavet til Hans Hartvig Seedorffs Den fine lyse nat. Den virker helstøbt og netop denne tekst med egen melodi klæder i høj grad solistens fremførelse.
Nogle af Flemmings egne tekster virker lidt primitive, og det ville klæde Flemmings sang, hvis han en gang imellem lagde lidt mere saft og kraft i sin vokal; den kommer nemt til at virke lidt for pæn. Der er visse ting, der lykkes ret godt. Den lidt selvironiske tekst til den gammelkendte melodi Red Sails In The Sunset (Når lygterne Tændes på dansk) er rigtig god, og der er også gode tiltag på Ungdomsminder, Hjem til Skagen og Knippelsbro, hvor melodierne er lånt fra henholdsvis Those Were the Days, The Wild Rover og Gasolins Langebro. De to sidstnævnte foretrækker jeg nok i henholdsvis De Gyldne Løvers og Gasolins udgaver, selvom Knippelsbro bestemt ikke er uden kvaliteter.
Derimod er jeg helt uforstående overfor Kristuskærligheden. Jeg kan simpelt hen ikke finde ud af, om den er ment som en parodi på Frelsens Hær, eller om den skal tages for pålydende. Jeg er heller ikke imponeret af Hvordan kan du elske en som mig. Meningen er sikkert god nok, men emnet er fortærsket og hørt mange gange før – og bedre – i andre versioner, synes jeg. Og så er jeg stærkt i tvivl om, hvorfor der skal blandes tyske og engelske sange ind i alt det danske. På alle de danske sange er der et umiskendeligt Flemming Behrend islæt, det være sig tekst eller melodi. Dette synes ikke at være tilfældet med de tyske og de engelske.Som nævnt: En gang blandede bolcher. Jeg synes godt, der kunne have været nogle imellem, der smagte lidt stærkere.