Sebastian tilbage i absolut topform! Intet mindre kan beskrive min glæde ved oplevelsen af den danske legendes seneste udspil.

Lige fra første nummer oplever jeg på samme tid genkendelsens glæde og fryden ved at høre, hvad den gamle ræv nu har at sige. Han lægger ud med titelsangen, som beskriver, hvordan det kunne være her blandt os mennesker, hvis vi blot ville ville. På en gang en ironisk kommentar og et udtryk for håb. Den næste skæring har som undertitel (Du behøver ikke vide noget om alting). Den rammer lige ind i tidens ånd, der præker vigtigheden af, at vi hele tiden skal være opdaterede om alt muligt, men når de kloge er så dumme – tror at alting – ting er en viden de må dele, er det somme tider svært at stille noget op, som det lyder i et af sangens vers. Næsten endnu vigtigere er en af de andre pointer, nemlig, at man heller ikke behøver at mene noget om alting. Man skal huske at danse ud i stjernenatten og tage fat i livet.
Der er sange om mange emner lige fra Du milde Maja om et barns verden oplevet af den voksne (er det et barnebarn, der er på spil her?) over den meget smukke og eftertænksomme Sangen om barmhjertighed, der lader datteren Sara Grabows stemme komme til orde, over barske kommentarer over småting som hår fundet i Lennon Suppe til det afsluttende nummer Paradis ved siden af, en kraftig opdatering af den gamle Lossepladsen bløder helt tilbage fra 70’erne med saftige kommentarer til bl.a. Støjberg, Trump og Kim Jong-un.
Sebastian demonstrerer atter og atter, hvilken ordets mester, han er samtidig med, at han formår at skrive melodier, der både er ørehængere og som vækker eftertænksomhed. Og når man så som han kan arrangere det hele i både smagfulde og vedkommende arrangementer fra det minimalistiske som i Farvel Josephine til medrivende rock ørehængere som Dans mig ud en stjernenat, kan man efter min mening ikke forlange mere.
Selvfølgelig har man som verdensberømt troubadour i Danmark muligheden for at trække på de allerbedste musikalske kræfter, som landet byder på, men hvorfor skulle man heller ikke det? Udover som nævnt datteren Sara deltager Oh Land på den vokale side, mens instrumentalisterne tæller navne som Palle Mikkelborg, Perry Stenbeck og Sebastians gamle legekammerater Nils Henriksen og Michael Friis. Alt går op i en højere enhed på denne cd, der varmt kan anbefales.

Playground PGMDK453CD