Af: Holger Bjørnholt-Fink

En sangerinde af helt usædvanligt format med originale og iørefaldende sange. Det er virkelig værd at lytte til.
Det er ikke Loulie Sun’s første udgivelse, men det er den første, jeg har hørt med hende, hvor hun synger på dansk. Hun står selv for såvel tekst og musik, og kommer vidt omkring på denne lille ep. Her er viser, lidt jazz og verdensmusik og – Loulie Sun.Om man kan lide dette her, kan måske være en smagssag, men det er helt ubestridt, at damen virkelig kan synge. Hun synger endda mangedoblet kor med sig selv. Derudover spiller hun guitar, mens de øvrige instrumenter (guitarer, banjo, bas, trommer, pennywhistle og slagtøj håndteres af Klavess Larsen, som også har produceret ep’en og desuden synger kor enkelte steder. Han kan sin metier og sit håndværk og giver en fin backing. Personlig er jeg meget tiltrukket af Medvind & Modlys. Den har en egen dragende melodi med en nærmest mystisk stemning. Men også Måne har helt unikke kvaliteter, hvor pennywhistle giver en smuk atmosfære. Her er tale om en udgivelse, hvor kreativitet, sangstemme og musikhåndværk går hånd i hånd på nærmest forbilledlig vis. Min eneste anke er, at en ep med sange af en sådan kvalitet er for lidt. Jeg glæder mig til at høre mere.
Gatewaymusic

Af: Holger Bjørnholt-Fink

Hvor skønt. Sebastian er allerede på banen igen med en ny skive, og han er åbenbart langtfra løbet tør for emner, han har en mening om.

Med denne udgivelse kommer der en hel stribe spritnye numre, men også et par tilbageblik. Der var engang en ung fyr ved navn Knud, der havde en hel masse sange i ærmet. Dem ville han gerne have udgivet, og det fik han. Først på engelsk – det gik ikke så godt, men heldigvis kunne han også finde ud af at udtrykke sig på dansk, og det gik godt! De fleste kender jo nok Sebastian, som han fik udleveret som kunstnernavn, og mange af os, der har en del år på bagen, kan huske Den store flugt, som blev hans helt store gennembrud. Siden da er det gået slag i slag, og nu har Sebastian så udgivet sin seneste cd med titlen Hun nåede at klappe hunden.Han kommer vidt omkring. Her er tankeeksperimenter – hvad siger i f.eks. til 14 hjerner? Her er kærlighed og social indignation alt sammen udført med en utrolig tæft for såvel det sproglige som det musikalske. Der er en hyldest til de usynlige (eller hverdagens helte) og en hymne til efteråret. Der er eventyret om Klodshans i en helt særlig Sebastian udgave, og så er der en engelsk sang, som en trofast bekendt havde ligget inde med i 50 år, før de kom frem til Sebastian igen. Han havde selv glemt den.Til overflod er der en live udgave af Med dig hele vejen, som virkelig sparker …, før det hele afsluttes med Sebastians udgave af Menneske min ven, som han egentlig havde givet til Ina Løndahl, der var korsanger på Den store flugt, og som havde den med på sit eget album fra dengang. Men Sebastians udgave har meget mere nerve end Inas fortolkning, selvom musikken er planket fra dengang.

Virkelig godt gået.
Playground pgmdk595cd

Af Holger Bjørholt-Fink

Så har Phønix gjort det igen. De har atter fundet en ny vej at gå. Denne gang har de taget fat i intet mindre end den danske salmeskat med gamle folkemelodier.

De bliver ved og ved i Phønix. Ustandselig finder de nye veje og indfaldsvinkler, og aldrig er det kedeligt. Med en baggrund som kirkesanger er måske nok naturligt at tage hul på salmer, men når man så samtidig som forsanger Karen Mose har en speciel forkærlighed for og interesse i folkemusik, tager man altså fat i de salmer, hvor der er blevet tyvstjålet af datidens populære folkemelodier. Og resultatet er absolut høreværdigt. Alle fire musikere spiller smukt og med stor indlevelse, og for en gangs skyld får vi Karen Mose at høre som andet end en stilfærdig akkompagnatør på forskellige slags tangenter. Hun er jo ligefrem pianist! Det har jeg aldrig anet før. Det ville jo ikke være Phønix, hvis ikke de gav de enkelte sange deres eget præg, og det gør de heldigvis! Der er jo nok at indspilninger med salmer, men ingen i denne form. Her er tale om en cd for feinschmeckere, men alle vi andre kan heldigvis også nyde den.
Go’ Danish Folk Music go1019

Bragr – live at Engelsholm
Af: Ole Christensen
En ny CD fra Bragr er indspillet live på Engelsholm Slot. Gruppen består af Perry Stenbäck (Nøgleharpe og cister) Christine Dueholm (percussion), Jesper Bylling Frost (Bas) og Kristian Bisgaard (Klaver og Harmonika). Sidstnævnte er nyt medlem af gruppen. Han tilfører så afgjort noget med sit spil, men han er også kordirigent og kirkemusiker. Det kan høres på vokalerne, der ofte får lov at stå helt alene og vibrere omkring et orgelpunkt. Tonaliteten har nordisk folketone som udgangspunkt, men indimellem kommer der overraskelser fra jazz, blues og rock. Der er rytmiske forskydninger leveret med drive og præcision – og ingen fejl. Det har kostet timer i øvelokalet. Tom Lehrer sagde i sin introduktion til ”The Irish Ballad”: The problem with folkmusic is that it’s written by folks! Så må jeg bare sige: Yeah, but these folks are great, no problem. Fem stjerner til (DMA-vinder 2019 bedste artist) Perry og vennerne fra Bragr. Bookning og køb af CD’en fra hjemmesiden bragr.dk.